فنون الخط العربي Arabic calligraphy arts

فنون الخط العربي هي نتاج تطور تاريخي للغة العربية وتحول من المشافهة إلى الكتابة منذ سالف الأزمان، وقد مرّت سلسلة من التغيرات في شكلها كما في وظائفها بحيث تكون سجلاً تاريخياً للثقافة العربية والإسلامية وحاملاً لها، إذ تمكنت من الانتشار جغرافياً وثقافياً وتتبناها جماعات ومجموعات أخرى، وفي ذلك يكمن البعد الإنساني للعنصر.

ويعرف الخط العربي على أنّه فنّ وتصميم عملية الكتابة في جميع اللغات التي تستخدم الحروف العربية، حيث تتميّز حروفه وكلماته بأنها متصلة قابلة لاكتساب أشكال هندسية مختلفة، ويكون ذلك من خلال: المد، والرجع والتشابك، والتزوية، والاستدارة، والتركيب، والتداخل.

وبالنسبة للخطاط الأردني يُبنى الخط ّعلى خمس: حِدّة الأمواس، وجَودة القِرطاس، وحَبس الأنفاس، وقُوّة الأخماس، ولمعان الأقراص (الحبر).

ولقد استُعمل فن الخط العربي في كتابة المصاحف والمخطوطات وزخرفة المساجد والقصور، وارتبط بالعديد من الفنون كالزخرفة الإسلامية، وفنون الحفر على الخشب والنحاس، وتجليد الكتب وكتابتها.

وللخط العربي أنواع كثيرة مثل "الرُّقعة، والنَّسْخ، والثُّلُث، والدِّيوانيّ، والمَغارِبِيّ، والكُوفِيّ"

ويُمارَس الخطُّ العربيّ في الأردن من قبل الخطّاطين من كلا الجنسين على خامات مختلفة مثل أنواع الورق المختلفة والخشب والرخام والمعادن والقماش والجِلد والجُدران وغيرها، وذلك باستعمال خامات ومواد طبيعية وأدوات تُصنع يدوياً للكتابة والزخرفة، كالحِبر وقلم الريشة المصنوع من نبات "القصب" وهو أنواع مثل: قصب التّمار، والقصب الإندونيسي، وقصب جاوا، ومادة الليقة. وكثيراً ما يصنع الخطّاطون الأردنيون هذه الأدوات بأيديهم.

 

 

 

 

 

 

Arabic calligraphy arts are the product of the historical evolution of the Arabic language and the shift from orality to literacy long time ago. It has gone through a series of transformations in its form as well as function to the point of becoming a historical record and a carrier of Arabic and Islamic culture. It was able to advance both geographically and culturally, and was adopted by other groups and communities, and that is wherein the human dimension of the element lies.    

Arabic calligraphy is defined as the art and design of writing in all languages employing the Arabic script. It is distinguished by the shape of its letters and words, which are connected and can be modeled after various geometric shapes through elongation, contraction, interlacing, squaring, rounding, superimposition, and overlapping.

For the Jordanian artist, calligraphy is founded upon five cornerstones: a sharp razor, a fine page, a strong breath-hold, a firm hand, and the lustre of ink.

The art of Arabic calligraphy was employed in the design of the Quran as well as manuscripts, mosques, and palaces. It was also incorporated into many visual arts such as Islamic decoration, the art of wood and copper engraving, bookbinding and writing.

Arabic calligraphy has many styles and scripts such as ar-Reqcaa, al-Thuluth an-Naskh, ad-Diwani, al-Maghrebi, and the Kufic script.

Calligraphy is practiced in Jordan by male and female calligraphers, using a variety of media, such as the various types of paper, wood, marble, metal, fabric, leather, walls, and many more. They use natural materials and handmade tools for writing and decorating. More often than not, Jordanian calligraphers make their own tools, such as ink, and pens, which are made of reed. Several types of it are used to produce pens, such as at-Tammar reeds, Malysian bamboo, Jawa reed, and al-Liqah substance.

 

 
© 2024 تطوير وتصميم شركة الشعاع الأزرق لحلول البرمجيات. جميع الحقوق محفوظة